Рискософия, страхование, культура
просмотров 343 ,

Грач АннаСтраховий ринок Китаю



Страховий ринок Китаю

 У даній статті представлений огляд інформації про досвід становлення та функціонування страхового ринку в Китаї. Крім того, виконано огляд практики державного регулювання страхових відносин в Китайській Народній Республіці. Визначено місце страхового ринку Китаю на світовому ринку страхування за масштабами зібраних премій і за кількістю укладених договорів. Проведено аналітичний огляд особливостей функціонування та становлення китайського страхування. Коротко розглянуті аспекти сучасного розвитку ринку. Порушено питання приходу іноземних страхових компаній на китайський ринок після вступу Китаю до СОТ.

This article provides an overview of the information on the experience of the formation and functioning of the insurance market in China. In addition, an overview of the practice of state regulation of insurance relations in the People’s Republic of China was reviewed. The place of the insurance market of China in the world insurance market is determined by the scale of the collected premiums and by the number of concluded contracts. An analytical review of the peculiarities of the functioning and formation of Chinese insurance was conducted. Briefly considered aspects of modern market development. Violated the question of the arrival of foreign insurance companies in the Chinese market after China’s accession to the WTO.

Мета. Дослідження стану страхового ринку Китаю, аналіз основних тенденцій розвитку та виявлення впливу регуляторних змін й застосування нових технологій на діяльність китайського страхового ринку.

 

Рис. 1 «Динаміка росту страхових виплат в Китаї за 1980-2017 роки»

З цими результатами 2017-го року Китайський страховий ринок посідає друге місце у світі після США (1 377 млрд. Дол. США). Він випередив Японію (422,05 млрд. Дол. США) і Великобританію з 283,33 млрд. дол, (рис. 2).Виклад основного матеріалу. Страхування відноситься до числа найбільш динамічно розвиваються галузей китайської економіки. За останні 5 років національний ринок страхування виріс в 2 рази. У 2017 був подоланий психологічно важливий рубіж — сукупні збори страхових премій склали більше 3,6 трлн. Юаней, а це близько 540 млрд.дол. (рис. 1), що дозволило китайському ринку обігнати Японію і стати другим за величиною ринком в світі[1]. 2018 рік китайський страховий ринок завершив з оборотом у 3 800 млрд. Юанів (567 млрд. Дол. США), що на 3,92% більше, ніж у попередньому[3].

 

Рис. 2 «Об’єм сукупних виплат страхових премій по країнах-лідерах за 2017 рік»

 

Незважаючи на прогнозоване зниження темпів зростання китайської економіки — до 6% і навіть 5,5% в рік — страхова галузь, продовжить упевнене зростання, перш за все за рахунок особистих видів страхування, на частку яких припадає до 70% сукупних зборів. За словами Заступника Голови Китайської комісії з регулювання банківської та страхової діяльності (далі CBIRC — China Banking and Insurance Regulatory Commission) Хуан Хуна, «в найближчі двадцять років середні темпи зростання особистого страхування будуть вимірюватися двозначними цифрами». При таких темпах до середини 30-х років китайський ринок за своїм масштабом зрівняється з американським.

Китайська страхова галузь демонструє успіхи не тільки за валовими показниками, а й у такій важливій критерієм, як глибина страхування (відношення брутто-премії до ВВП). Якщо в 2015 р глибина страхування становила 3,5%, то на початок 2018 року цей показник зріс до 4,4%. Поки це значно менше ринків розвинених країн (8%), але істотно вище середніх показників по ринкам, що розвиваються (3,2%). Відповідно до планів уряду, за підсумками 2020 р глибина страхування повинна досягти 5%.

З урахуванням масштабів китайської економіки зростаючий питома вага страхування у ВВП країни дозволяє говорити про страхування, як про стратегічну галузь, всередині якої акумулюються значні фінансові ресурси.

Збільшення масштабів китайського ринку супроводжується також якісними змінами. Помітні зрушення відбулися в сфері пропозиції страхових послуг: вони стали більш різноманітними і більш наближеними до реальних потреб.

Регуляторні зміни

Китайська комісія з регулювання страхування (CIRC) неодноразово посилювала правила, що регулюють корпоративну діяльність. Відповідність пруденційним правилам, рівень капіталу, необхідний для здійснення страхових операцій, і якість акціонерного капіталу опинилися під ретельною перевіркою регуляторів. I в результаті жорсткої політики страхового регулятора протягом 2017-2018 рр. ринок очистився від ряду продуктів сумнівної якості, перш за все зі страхування життя. На ринок були виведені нові види страхових послуг, в т.ч. програми з державною підтримкою, наприклад, «страхування перших партій нових типів обладнання», «страхування нових видів матеріалів» і ін. Для багатьох страхових компаній реальними цінностями стали репутація, громадська думка і турбота про споживача. Поліпшилася робота з врегулювання претензій[5].

Також була продовжена політика відкритості зовнішньому світу. Так, в 2018 році було знято обмеження на створення страхових компаній зі 100-відсотковим іноземним капіталом. Іноземним страховикам полегшили допуск на деякі нішеві ринки, скасовано вимогу, відповідно до якого створення іноземного страховика повинні передувати реєстрація представництва і його робота протягом двох років і т.д. З моменту вступу Китаю до Світової організації торгівлі (СОТ) країна прийняла графік поступового відкриття свого страхового ринку для іноземних компаній. Протягом багатьох років декілька транснаціональних компаній, серед яких найбільші імена в глобальному страхуванні (AIG, Allianz, Axa, Aviva, Generali, Prudential, Manulife, …) закріпилися в Китаї[6].

Застосування нових технологій

Великі зміни відбуваються в сфері технологій продажів, все активніше розвивається онлайн-страхування. За підсумками 2018 року близько 222 млн.чол. придбали страховки через інтернет[4]. Передбачається, що з урахуванням величезного числа інтернет-користувачів (понад 800 млн.чол.), Даний канал продажів отримає прискорений розвиток. Характерно, що за підсумками 2018 р найбільшого зростання (+ 88%) домоглася компанія, яка продає страховки винятково через інтернет (Zhongan Online P & C Insurance).

Нові страхові технології стали активно використовуватися також в сфері врегулювання збитків, припинення випадків страхового шахрайства і т.д. Наприклад, страхова група PingAn, одна з найбільш просунутих в області Insurtech, почала боротися з шахрайством в медичному страхуванні за допомогою технологій, пов’язаних зі штучним інтелектом і «великими даними» (big data). Поступово пробивають собі дорогу технології блокчейна. Так, нещодавно один із лідерів IT-індустрії компанія Alipay запустила пілотний проект з обробки страхових претензій за допомогою відповідного мобільного додатка. Великий інтерес китайські страховики виявляють до зв’язку 5G і відкривається новим можливостям (масове застосування зв’язку нового покоління в Китаї заплановано на 2020 г.).

Ринок страхування життя

Щодо ринку страхування життя, то за офіційними даними, загальний обсяг премій знизився на 6% в 2017 році, тобто до 502 млрд. Дол. США, оскільки регулятори придушили так зване «універсальне страхування» — короткострокові високоприбуткові інвестиційні продукти, які містили тільки номінальні елемент захисту від ризику.

Багатогалузеві оглядачі вважали, що найгірше вже позаду, але в 2018 році спад прискорився: у першому кварталі премії впали на 8 відсотків у порівнянні з вже зменшеною базою 17-го року(рис. 3).

 

Рис.3 «Динаміка виплат премії страхування життя в Китаї»

 

Під гаслом «захист означає захист», регулятори прагнули підштовхнути страховиків зосередитися на продуктах, які захищають від таких ризиків як хвороби, нещасні випадки і рання смерть. Захисні продукти пропонують нижчу рентабельність, ніж інвестиційна політика, але їх важко продати в умовах, коли вкладники очікують гарантований дохід, навіть якщо відсутній ризик.

За оцінками Ланга Дацюна, небанківського фінансового аналітика в Southwest Securities, який знаходиться в Пекіні, дві третини всіх премій по страхуванню життя як і раніше припадають на продукти інвестиційного типу, і фундаментальні зміни в галузі будуть повільними.

«Універсальне страхування» стало брудним словом в галузі після падіння Anbang Insurance Group, чий швидкий ріст фінансувався цими продуктами. Колишній голова Anbang У Сяохуей 10 травня був засуджений до 18 років тюремного ув’язнення за злочини, пов’язані з продажем універсальної політики.

Але страховики виявили лазівки в нових правилах регулюючого органу, перейменовуючи аналогічні продукти в «ануїтети» або «ощадні продукти», уникаючи таких термінів, як «інвестиції», які розходяться з баченням регулюючого органу для галузі.

Так звані «ануїтети зі швидкою віддачою» пропонували повні виплати всього за три роки. Незважаючи на те, що ці ануїтети були менш привабливими, ніж класичні універсальні поліси, які колись зазвичай пропонували термін погашення в один рік, вони як і раніше продавалися добре, стримуючи зниження премій в минулому році.

Але регуляторна гра в кішки-мишки триває. Страховий орган завдав удару у відповідь по «Документу 134», який підвищив мінімальний термін погашення для ануїтетів до п’яти років. Ця зміна стосувалося ризику ліквідності, пов’язаного з використанням короткострокового збору коштів для фінансування інвестицій страховиків в довгострокові активи, але воно завдало ще один удар по конкурентоспроможності галузі[2].

Висновки. Китайський страховий ринок, будучи одним з тих ринків світу, що найбільш стрімко розвиваються, останнім часом продовжує демонструвати позитивні результати реформ в даній галузі і прихильність принципам ринкового механізму. Поступальний рух в сторону роздержавлення страхового сектора а також диверсифікація форм власності страхових підприємств відкривають дорогу для подальшого розвитку страхової справи в країні.

Необхідно відзначити, що передумовами для такого бурхливого розвитку страхування в Китаї стали стабільна економічна і політичне середовище. Економічне зростання в країні, з одного боку, привертає до страхової сферу нових інвесторів і додатковий капітал, а з іншого — збільшує потребу в страхуванні з боку підприємств і населення. Таким чином, виникає кумулятивний ефект, коли зростання страхового ринку обумовлений і новою пропозицією страхових послуг, і в той же час попит на них. Політичний фактор також відіграє важливу роль — політична стабільність і передбачуваність дій влади залучають національні та іноземні інвестиції в галузь, а населення, маючи впевненість щодо своїх приватних заощаджень, може диверсифікувати напрямки їх використання, частково направляючи на придбання страхових послуг

Джерела:

  1. Global  Insurance  Market  Trends  2014.  –  OESD.  –  2014.  –  44  p.  —  Режи
  2. China insurance industry in figures 1980-2017 [Electronic resource]. – Access mode : https://www.atlas-mag.net/en/article/the-chinese-insurance-market-in-figures-1980-2017
  3. China’s life insurers face tough time as premiums keep falling 2017 [Electronic resource]. – Access mode : https://www.ft.com/content/892aea0c-5a57-11e8-bdb7-f6677d2e1ce8
  4. Chinese insurance market, increasing turnover in 2018 [Electronic resource]. – Access mode : https://www.atlas-mag.net/en/article/chinese-insurance-market-increasing-turnover-in-2018
  5. Global Insurance Market Trends 2018. – OESD.  — Electronic resource]. – Access mode : http://www.oecd.org/daf/fin/insurance/Global-Insurance-Market-Trends-2018.pdf
  6.  The Chinese insurance market, a new giant [Electronic resource]. – Access mode : https://www.atlas-mag.net/en/article/the-chinese-insurance-market-a-new-giant
  7.  Волкова М.В., Исаченко В.Ю. РАЗВИТИЕ РЫНКА СТРАХОВАНИЯ В КИТАЕ // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. – 2016. – № 4-6. – С. 1144-1146;
banner ad

Поддержка Яндекс.Метрика © Страховой клуб КНЕУ